All for Joomla All for Webmasters

کودک نخبه یا موفق؟

کودکی که توان حل مشکلات روزمره را داشته باشد، توان ارتباط موثر با همسالان را داشته باشد، از همان چیزی که دارد لذت ببرد و به دیگران حسادت نکند، موفق ترین کودک است.

سرابی به نام نخبگان و استعدادهای برتر

امروزه بسیاری از والدین تمام تلاش خود را می‌کنند تا کودک شان نخبه و به اصطلاح موفق شود. کتاب های آموزشی دور از حد انتظار، مدارس به اصطلاح برند ،مدارس تیز هوشان و… غافل از این که نخبه بودن دلیل موفقیت نیست.

 

کودکی که توان حل مشکلات روزمره را داشته باشد، توان ارتباط موثر با همسالان را داشته باشد، از همان چیزی که دارد لذت ببرد و به دیگران حسادت نکند، موفق ترین کودک است. والدینی که به دنبال زندگی نزیسته خود در فرزندان هستند فریب بازار گرمی دکان‌های مختلف آموزشی را خواهند خورد. نخبه پروری در واقع تربیت کودکانی است که همواره خود را با دیگری مقایسه می کنند رقابت ناسالم که منجر به حسادت می شود. فراموش نکنیم که کودک ما باید خود را بپذیرد، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد و یاد بگیرد برای بهبود شخصیت خود تلاش کند.

 

اولین لطمه فشار های آموزشی و نخبه پروری

 

انزوای شدید

 

اولین عارضه کودک نخبه، قطع ارتباط او با همسالان است.

 

سرخوردگی

 

دومین عارضه این است که پیشرفت علمی در سنین ابتدایی منجر به بروز چالش هایی ریز و درشت در او شده حال این که آیا فرزند من توان روحی روانی مقابله با این چالش‌ها را دارد؟
آیا یک کودک ۱۰ ساله توان مدیریت این احساسات را دارد؟ پاسخ  روشن به نظر می رسد و آسیب آن چیزی جز سرخوردگی نخواهد بود. 

 

چالش بعدی پدیده کودک نخبه، از بین رفتن رشد طبیعی کودک است.

 

پدر و مادر عزیز رشد سریع در یک حیطه، باعث توقف رشد در موارد دیگر می شود. کودکی که تمام وقت و انرژی خود را برای درس خواندن می گذارد، قاعدتا بازی و بسیاری از برنامه های اوقات فراغتش را از برنامه خود حذف می کند. در نتیجه مواردی مانند کارگروهی، حل تعارض هنگام بازی و… را یاد نخواهد گرفت. بازی، تلف کردن وقت کودک نیست، یک تمرین بی خطر برای تحمل و حل مشکلات زندگی در بزرگ سالی است.
بعضی از کودکان نخبه، در بزرگ سالی دچار بیماری های شدید روحی روانی می شوند زیرا به هیچ جا احساس تعلق ندارند. از یک سو در جمع همسن های خود پذیرفته نمی شوند چون مهارت ها و اطلاعات لازم را ندارند و از سوی دیگر، چون کودک هستند در جمع بزرگ سالان هم پذیرفته نمی شوند.

 

چالش بعدی نا امیدی

 

 

معمولا افراد نخبه یا کسانی که باور کرده اند نخبه هستند، (دانش آموختگان مدارس بنام انرژی اتمی، تیزهوشان و همه مدارسی که مدعی آموزش خاص جهت فرزندان ما هستند ) توان کار گروهی را ندارند، بازخورد دیگران را نمی پذیرند و در نتیجه از رشد باز خواهند ماند. فراموش نکنید گروهی که تمام افراد آن متوسط هستند، کارایی بیشتری از گروهی که همه خود را نخبه می دانند و دیگران را قبول ندارند، خواهند داشت. از سوی دیگر، افراد نخبه انتظار دارند که از پس همه مشکلات برآیند. بنابراین پس از برخورد با اولین مشکل حل نشدنی (به طور مثال در حیطه روابط شخصی) یا ناامید می شوند و خود را ناتوان احساس می کنند یا دست از تلاش بر می دارند که اگر من نتوانم حل کنم، پس دیگر هیچ فردی نمی تواند در حالی که هر شخصی در یک حیطه، توانایی دارد.

فرزندان خود را برای ورود به جامعه آماده کنیم

به اندازه کافی دکتر و مهندس در جامعه داریم

حمیلا_بخشی (روان شناس بالینی)

 

پیش دبستان و دبستان دخترانه هوشمند سرآمد
“هدف ما پرورش کودکانی شاد است”
سیستم آموزشی هوشمند و دیجیتال

 

 

 

در باره ما

دبستان و پیش دبستان دخترانه هوشمند سرآمد قصد دارد کودکانمان را برای دنیای پیچیده امروزی و حضور در دهکده ی جهانی آماده کند، در طراحی سیستم آموزشی دبستان هوشمند سرآمد به تغییرات و تحولات سریع و پرشتاب کشورهای پیشرفته به خصوص در حوزه فن آوری های نوین آموزشی به دقت توجه کرده است.

خبرنامه و اطلاعیه های سرآمد